Blechmauernverchneidung i Seitelbergerriss, Blechmauer

16/09/2018Tagi: Alpy,Alpy - Austria,Wspinanie górskie lato,Wspinanie w skałach

W niedzielny poranek zbieramy się z campu i podjeżdżamy do wylotu doliny Grosses Hollental, gdzie wchodzimy w ścieżkę prowadzącą pod ścianę Blechmauera.  Po 20 minutach podejścia znajdujemy się pod naszym celem, jednym z największych klasyków całego regionu - drogą Blechmauernverschneidung (6, war. 6+). Dół ściany Blechmauera nie wygląda zachęcająco, płyty pozarastane są trawami. Jednak od 50 metra ściana robi się piękna i groźna - pionowe i przewieszone płyty poprzecinane są systemami przewieszeń, rys i zacięć. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że łatwiej niż za 8 ściany przejść nie sposób. A jednak, w najsłabszym punkcie ściany, omijając okapy, powstała droga, którą chcemy się wspinać.

Joe Stickler, Grossofen

15/09/2018Tagi: Alpy,Alpy - Austria,Wspinanie górskie lato,Wspinanie w skałach

Niestety chętnego na południową ścianę Dachsteinu na weekend nie znalazłem, przypomniałem sobie o nieodległym Hollental :) Trzy lata temu robiłem tam obóz KW więc nadeszła pora by tam wrócić, szczególnie dla jednej pięknej drogi, Blechmauerverschneidung. Na wyjazd umówiłem się z przedstawicielem starej gwardii z naszego klubu, Mariuszem, który w Piekielnej Dolinie zaczął się wspinać 20 lat temu :) ale wspomnianego klasyka nie robił. W sobotę postanawiamy jednak zacząć od dłuższej drogi i zaraz po przyjeździe na miejsce kierujemy się pod Grossofen, na 14-wyciągowego Joe Sticklera (7-/7). Przez chwilę zastanawialiśmy się jeszcze nad biegnącą obok Himmelsleiter, którą kolega robił i sobie chwalił. I okaże się, że niestety Joe Stickler urodą jej nie dorównuje...

Finale Ligure Monte Cucco

23/08/2018Tagi: Skały,Skały - Włochy,Wspinanie w skałach

Kilka fotek ze wspinania w Finale Ligure, rejon Monte Cucco, sektor Anfiteatro. Przy okazji restu z żoną po obozie w Alpach, udało się umówić z będącym w okolicy Romkiem na wspin. Trzeba będzie tu wrócić ale nie w sierpniu bo temperatura zdecydowanie demotywuje ;) Mimo to udało się zrobić kilka ładnych dróg.

ZOBACZ CAŁOŚĆ...

Val di Mello skały i baldy

19/08/2018Tagi: Skały,Skały - Włochy,Wspinanie w skałach

Kilka fotek ze wspinania na skale Sasso Remenno oraz na baldach w Val di Mello, podczas obozu KW BB.

Luna Nascente, Scoglio delle Metamorfosi

18/08/2018Tagi: Alpy,Alpy - Włochy,Wspinanie górskie lato,Wspinanie w skałach

Po długiej akcji górskiej w czwartek, piątek poświęcamy na regenerację oraz kilka boulderowych klasyków. W sobotę czeka nas bowiem droga, z której musieliśmy się z Elą i Szymonem wycofać w poniedziałek, a bez zrobienia której cały pobyt w Mello nie byłby do końca satysfakcjonujący. Od początku bowiem Luna Nascente (6b/VII, R2, 360 m, 9 wyc.) była dla mnie zaraz po drodze Cassina głównym celem obozu. Żeby nie być subiektywnym, zacytuję opis z Planetmountain: "Luna Nascente can rightly be considered a true pearl of the Alps, an absolutely fantastic route in Val di Mello.  A beautiful perfect series of cracks and flakes on fantastic rock which has few equals in the rest of Europe. Many agree that this is one of the most beautiful climbs in the curriculum of any climber."

ZOBACZ CAŁOŚĆ...

Risveglio di Kundalini, Dimore degli Dei (4 wyciągi)

14/08/2018Tagi: Alpy,Alpy - Włochy,Wspinanie górskie lato,Wspinanie w skałach

Po poniedziałkowym wycofie z Luny w deszczu, we wtorek pojawia się szansa na podziałanie ponownie do popołudnia. Szymon postanawia odpocząć, ale Ela jest na miejscu ostatni dzień, więc to z nią będę się tego dnia wspinał. Decydujemy się na jedną z najbardziej popularnych dróg w dolinie, opisaną w przewodniku jako "fascynująca", - Risveglio di Kundalini (6a+, R2, 400m, 10 wyciągów). Znajduje się ona na ścianie Dimore degli Dei, a więc w miarę nisko. Dodatkowo najciekawsze i najtrudniejsze są pierwsze wyciągi, a więc są szanse na ich przejście zanim się rozpada. Zanim zaczniemy się wspinać czekamy jeszcze godzinę aż rozejdą się ciemne chmury i skała trochę podeschnie.  I ruszamy. To znaczy ja ruszam pierwszy bo Ela dziś bez psychy, chyba przez wieczorną imprezę ;)

Lamone e le sue Placche, Sperone Mark

12/08/2018Tagi: Alpy,Alpy - Włochy,Wspinanie górskie lato,Wspinanie w skałach

W niedzielę nie wstajemy zbyt wcześnie - ciężko się zebrać po nieprzespanej wcześniej nocy przeznaczonej na dojazd. Na wspin chętni są Ela i Szymon, działamy więc w trójkę. Niestety prognozy straszą deszczem ok. 13-14, nie mamy więc wiele czasu i za dużego wyboru jeśli chodzi o polecane drogi wielowyciągowe. Decydujemy sę na płytowy klasyk - drogę o dźwięcznej nazwie Il Lamone e le sue Placche (6b, RS2+, 260 m, 7 wyciągów) na położonej tuż nad ścieżką w Val di Mello skale Sperone Mark.

Val di Mello obóz KW BB - prolog

11/08/2018Tagi: Alpy,Alpy - Włochy,Wspinanie górskie lato,Wspinanie w skałach

Pomysł na obóz KW BB w Val di Mello (a właściwie Val Masino) podsunął mi w zeszłym roku Janek Kuczera, który wraz z ekipą PZA przeniósł się tam z Dolomitów tuż przed naszym przyjazdem :) Miejsce to pod względdem różnorodności jest niepowtarzalne - znajdziemy tu światowej jakości baldy (zawody Melloblocco), obite oraz tradowe drogi jedno i wielowyciągowe startujące wprost z doliny Val di Mello (noszącej przydomek "Europejskie Yosemite"),  jak i mnóstwo dróg górskich na ścianach takich jak np. Piz Badile, Piz Cengalo, Cima di Castello, Punta di Zocca czy Punta Allevi. Czyli dla każdego coś do wyboru, gorzej jak lubimy wspinać się po wszystkim bo wtedy musimy wybierać pomiędzy wieloma klasykami z każdej dyscypliny :)

Domzalski, Anica Kuk - Stup

04/05/2018Tagi: Alpy,Paklenica - Chorwacja,Wspinanie górskie lato,Wspinanie w skałach

Na piątek zaplanowaliśmy powrót do Polski, mimo to wstajemy wcześniej i omawiamy opcję zrobienia przed wyjazdem jeszcze jednej drogi. Mimo złej prognozy, nie zanosi się na deszcz, jestem więc chętny do działania. Grzesiek i Rysiek mają dość wspinania i mimo kilku prób nie udaje się ich zmotywować. Na szczęście liczyć mogę na Elę, która zdecydowanie chce coś jeszcze załoić :) Szybko wertuję przewodnik Cujica i szukam krótkiej ale ładnej i treściwej drogi – zatrzymuję się przy opisie "majority of photographs showing Paklenica were taken on this route. The ultimate experience!". I już wiem gdzie pójdziemy – Domzalski (6a) na prawej części Anicy Kuk – filarze Stup.

Slovenski, Debeli Kuk

03/05/2018Tagi: Alpy,Paklenica - Chorwacja,Wspinanie górskie lato,Wspinanie w skałach

Trzeci dzień w Paklenicy. Rano przy śniadaniu dość długo zastanawiamy się co robić – wszystkie prognozy pokazują deszcz, różnią się tylko godzinami wystąpienia opadu. Niestety nasze marzenia o Trylogii na Anicy Kuk trzeba więc odłożyć na przyszłość (swoją drogą droga Klin 6c+ mogłaby nas zrzucić przy tutejszych srogich wycenach). Mimo wszystko postanawiamy zostać na miesjcu i udać się na jakąś drogę blisko parkingu, z możliwością szybkiego wycofu w razie zlewy. Szybko znajduję na liście klasyków Drogę Słoweńską (Slovenski smer 6a/a+) na wschodniej wystawie Debeli Kuka – to jest to, imponująca ściana tuż przy parkingu, słońce od rana i stanowiska zjazdowe.

ZOBACZ CAŁOŚĆ...

Velebitaski, Anica Kuk (wycof)

02/05/2018Tagi: Alpy,Paklenica - Chorwacja,Wspinanie górskie lato,Wspinanie w skałach

Drugiego dnia pobytu w Paklenicy wybieramy się ponownie pod ścianę Anicy Kuk, z zamiarem przejścia drugiego klasyka regionu, będącego zarazem częścią Trylogii Paklenickiej – drogi Velebitaski (6a+). Po drodze wyprzedzamy zespół udający się na tą samą drogę, na miejscu jednak okazuje się, że przed nami wspina się już trójkowy zespół, a w kolejce czeka jeszcze dwójka – wszyscy to Polacy :) Jest wcześnie, a dzień jest długi więc mimo wszystko jesteśmy dobrej myśli, zamiast planowanych 5 godzin wspinania obstawiam pesymistycznie około 8. Niestety okazało się, że było gorzej…

Mosoraski, Anica Kuk

01/05/2018Tagi: Alpy,Paklenica - Chorwacja,Wspinanie górskie lato,Wspinanie w skałach

W tym roku majówka jest wyjątkowo długa, trzeba to wykorzystać i wyjechać na górskie wspinanie – nasz wybór pada na Paklenicę. Na wyjazd decyduje się 13 osób, do Starego Gradu docieramy na raty – pierwsza grupa działa od niedzieli, reszta dopiero od wtorku – w tym ekipa, z którą mam działać. Z Ulą ruszamy jednak do Chorwacji już w piątek -  zanim rozpocznę przygodę ze ścianami w Paklenicy czeka nas 3-dniowe plażowanie v Vodicach :) We wtorek rano przenosimy się do S. Gradu, gdzie spotykam się z Elą, Grześkiem i Ryśkiem – mamy wspinać się w 4 osoby. Od razu zabieramy się za największą ścianę (Anica Kuk) i lokalny megaklasyk o długości 350 metrów – Mosoraski (6a).

Pozostałe z 2018 roku

14/04/2018Tagi: Inne,Pozostałe,Inne,Wspinanie w skałach

Wybrane zdjęcia o tematyce wspinaczkowej, które nie zostały umieszczone w osobnych wpisach w roku 2018.

Pozostałe z 2017 roku

13/05/2017Tagi: Inne,Pozostałe,Inne,Wspinanie w skałach

Wybrane zdjęcia o tematyce wspinaczkowej, które nie zostały umieszczone w osobnych wpisach w roku 2017.

Wdżar - drytooling

04/12/2016Tagi: Skały,Skały - Polska,Wspinanie w skałach

Zdjęcia ze wspinanie drytoolowego w kamieniołomie Wdżar.

Bornholm Moselokken

31/08/2016Tagi: Skały,Skały - Dania,Wspinanie w skałach

Skały odwiedzone podczas kilkudniowego urlopu na Bornholmie - tylko w jeden dzień udało mi się namówić Ulę do asekurowania :) Zrobiłem kilka dróg na skale Bowlingvaeggen w rejonie Moselokken - jest to były kamieniołom granitu.

King Kong Karl, Blechmauer

25/08/2016Tagi: Alpy,Alpy - Austria,Wspinanie górskie lato,Wspinanie w skałach

Niestety w czwartek musimy się już zbierać (w piątek rano mamy prom na Bornholm), ale mimo tego, i mimo solidnego kaca ;), namawiam Grześka na jeszcze jedną szóstkę-plus, King Kong Karl.

Nix für Suderer, Klobenwand

24/08/2016Tagi: Alpy,Alpy - Austria,Wspinanie górskie lato,Wspinanie w skałach

W środę wybieramy się na bliższą ale ambitniejszą drogę, 7-wyciągowe Nix für Suderer (wariant 6+) na Klobenwand. Początkowo w drogę startuje z nami Asia ale wycofuje się z połowy pierwszego wyciągu widząc, że wyżej jest tylko trudniej :)

Neue Richterkante, Stadlwand

23/08/2016Tagi: Alpy,Alpy - Austria,Wspinanie górskie lato,Wspinanie w skałach

Od wtorku zapowiadana jest lampa więc zabieramy się wreszcie za to po co tutaj przyjechaliśmy – wspinanie wielowyciągowe! Na pierwszy ogień wspólnie z Grześkiem bierzemy mega-klasyk w odświeżonym wydaniu czyli Neue Richterkante na dość odległym Stadlwand.

Höllental - prolog

20/08/2016Tagi: Alpy,Alpy - Austria,Wspinanie górskie lato,Wspinanie w skałach

Tegoroczny alpejski obóz klubowy urządzamy w Piekielnej Dolinie czyli austriackim Höllental. Na darmowym (do końca tego roku!) campie w Kaiserbrunn pojawiamy się z Ulą jako pierwsi. W sobotę nie dociera nikt więcej, robimy więc rekonesans po dolinie na rowerach.

Höllental - skały

20/08/2016Tagi: Skały,Skały - Austria,Wspinanie w skałach

Wpis zrobiony dodatkowo pod kategorię "Alpy-skały". Relacje znajdują się w osobnych wpisach w kategorii "Alpy-Austria":

Höllental - prolog

Droga Neue Richterkante na Stadlwand

Droga Nix für Suderer na Klobenwand

Droga King Kong Karl na Blechmauer

Sulov

30/04/2016Tagi: Skały,Skały - Słowacja,Wspinanie w skałach

Cztery fotki z Majówki spędzonej w Sulovskich Skałach.

01/05/2015Tagi: Skały,Skały - Polska,Wspinanie w skałach

Zdjęcia z majówki spędzonej na wspinaniu w Górach Sokolich.

08/11/2014Tagi: Skały,Skały - Polska,Wspinanie w skałach

Kilkanaście fotek z drugiego w 2014 wyjazdu wspinaczkowego w Góry Sokole.

30/04/2014Tagi: Skały,Skały - Polska,Wspinanie w skałach

Majówka w Sokolikach. Najpierw wybrałem się na kilka dni z Tomkiem by zgrać się przed debiutem tatrzańskim, następnie wracam na miejsce dwa dni później z Jurkiem, Krzyśkiem i Ryśkiem by przekazać chłopakom trochę wiedzy na temat wspinania tradowego :)

Dolina Kobylańska

27/07/2013Tagi: Skały,Skały - Polska,Wspinanie w skałach

Kilka fotek ze wspinania w Dolinie Kobylańskiej.

Dolina Kobylańska

23/06/2013Tagi: Skały,Skały - Polska,Wspinanie w skałach

Kilka fotek ze wspinania w Dolinie Kobylańskiej - druga część kursu u Roberta (pierwszą mieliśmy w Sokolikach). Zdjęcia autorstwa Roberta.

31/05/2013Tagi: Skały,Skały - Polska,Wspinanie w skałach

Zdjęcia z kursu wspinaczkowego, który odbyliśmy z Bartkeim u Roberta w Górach Sokolich. Niestety pogoda pokrzyżowała nam plany - zamiast 4 dni, wspinaliśmy się tylko 2, a zajęcia z asekuracji odbywaliśmy na campie 9up... Zdjęcia autorstwa Roberta.