Szare Zacięcie, Czołówka MSW

01/03/2020Tagi: Tatry WysokieDolina Rybiego PotokuCzołówka MSWWspinanie górskie zima

Warunki wysoko w górach kiepskie, postanawiamy więc spróbować czegoś łatwo dostępnego ale zarazem będącego na naszym skromnym limicie - posiadające świetną asekurację Szare Zacięcie (zimowe 7/7+) nadaje się idealnie. Tak się składa, że drogę robiliśmy razem zeszłego lata (RELACJA), dlatego wiemy mniej więcej czego się spodziewać. W planach nie było jednak nocnego 20-centymetrowego opadu mokrego śniegu i temperatury powyżej zera z dalszym opadem w ciągu dnia, co bez wątpienia obniża nasze szanse na powodzenie akcji.

Piranha, Niżnia Królewska Baszta

25/02/2020Tagi: Tatry WysokieDolina StaroleśnaNiżnia Królewska BasztaWspinanie górskie zimaWspinanie lodowe

Z powodu słabych warunków wspinaczkowych i odwilży postanawiamy skrócić pobyt w Zbójnickiej Chacie o jeden dzień. Chcąc jednak obóz zakończyć mocniejszym akcentem, planujemy zatrzymać się przy Lodospadzie Veverki i po jego przejściu zrobić drogę, której nazwa wzięła się od bardzo charakterystycznego zacięcia, które (póki co i oby tak zostało) przejść trzeba w całości na własnej asekuracji. W skrócie rozgrzewka na lodzie (WI4), 3-4 łatwiejsze wyciągi (M3-M4) i danie główne (M6+ czyli ZT 7-) oraz wygodny powrót pod ścianę zjazdami.

Pozostałe z 2020 roku

24/02/2020Tagi: InnePozostałeInneWspinanie w skałach

Wybrane zdjęcia o tematyce wspinaczkowej i górskiej, które nie zostały umieszczone w osobnych wpisach w roku 2020.

Lewa depresja, Baniasta Turnia

23/02/2020Tagi: Tatry WysokieDolina StaroleśnaBaniasta TurniaWspinanie górskie zima

Drugiego dnia obozu, z powodu prognozowanego bardzo silnego wiatru i słabych warunków na wyżej położonych ścianach, długo zastanawiamy się czy wspinanie na czymkolwiek poza Sławkowską Kopą będzie miało szansę powodzenia. Kolejne dni nie wróżą jednak poprawy sytuacji, postanawiamy więc zafundować sobie „szkocką” przygodę na (teoretycznie) niezbyt trudnej drodze na Baniastej Turni (słow. Kupola). Pod ścianę ruszamy na dwa zespoły – koledzy ruszają godzinę przed nami zakładając ślad, dzięki czemu doganiamy ich już na początku drogi, która startuje wyraźnym żlebem pomiędzy skałami.

Dama s perovkou, Sławkowska Kopa

22/02/2020Tagi: Tatry WysokieDolina StaroleśnaSławkowska KopaWspinanie górskie zima

Droga zrobiona podczas obozu zimowego KW Bielsko-Biała w Dolinie Staroleśnej. Po dotarciu do Zbójnickiej Chaty i zrzuceniu z siebie ciężkich plecaków w czwórkę ruszamy w kierunku Baniastej Turni, spod której jednak zaliczamy odwrót – trzeba torować po mocnym opadzie, wieje silny wiatr, jest też późno. Pozostaje opcja rezerwowa, czyli mocno przewiana Sławkowska Kopa i droga, którą można szybko zrobić przed zmrokiem – na taką okoliczność Dáma s péřovkou jest idealna. Ania i Szymon wracają do schroniska, wiążę się z Michałem i zaczynamy wspinanie. Droga wiedzie środkiem trójkątnej ściany (trujholnika) opadającej spod Warzęchowego Przechodu (Slavkovská Priehyba), pomiędzy Warzęchowymi Strażnicami i Sławkowską Kopą.

Polecane drogi zimowe w Tatrach

19/02/2020Tagi: InnePozostałeWspinanie górskie zima

Po opublikowaniu list polecanych dróg letnich w Tatrach dostałem sporo pytań o podobne zestawienie z drogami zimowymi. Na Internecie w kilku miejscach znaleźć można artykuły na ten temat, brak jednak bardziej kompleksowego opracowania. Dlatego też, bazując na własnych doświadczeniach oraz sugestiach innych zimowych wspinaczy, postanowiłem temat napocząć - bo tak naprawdę to lista „wyjściowa” do dalszego uzupełnienia i korygowania. Wykaz jest SUBIEKTYWNY i ma na celu zebranie wykazu ciekawych dróg zimowych, a nie ocenę tego czy są „łatwe” czy „trudne”. Wszystkich chcących pomóc w rozwoju tematu proszę o podsyłanie swoich propozycji lub uwag na adres mailowy: andrzej@climber.com.pl.

Przełęcz Świnicka, Karb, Zawrat - skitura

16/02/2020Tagi: Tatry WysokieDolina GąsienicowaPrzełęcz ŚwinickaZawratSkitury

Wycieczka skiturowa na Hali Gąsienicowej. Podejście przez Liliowe na Przełęcz Świnicką, zjazd, podejście pod Karb, zjazd, podejście pod Zawrat, zjazd do Murowańca i dalej do Brzezin.

Długosz-Popko, Kocioł Kazalnicy

09/02/2020Tagi: Tatry WysokieDolina Rybiego PotokuKocioł KazalnicyWspinanie górskie zima

W Tatrach mocno sypnęło śniegiem i skończyły się świetne warunki wspinaczkowe na dużych ścianach, dlatego też postanawiamy wybrać się na Kocioł Kazalnicy. Dwa ładne klasyki (Cień Wielkiej Góry i Orzeł z Epiru) już na koncie, kolejną pozycją pod względem trudności jest linia Długosz-Popko. Droga historyczna, pierwsza na ścianie, za to ponoć brzydka jak noc, z paskudnymi płytkimi trawami oraz wymagającym wyciągiem kluczowym. Sam nie mam pojęcia dlaczego więc namawiam na nią kolegów i po co fundujemy sobie nieprzyjemności na własne życzenie 😉.

Komin Pokutników, Buczynowa Strażnica

25/01/2020Tagi: Tatry WysokieDolina Pięciu Stawów PolskichBuczynowa StrażnicaWspinanie górskie zima

Droga, kojarzona najczęściej z opowiadaniem Jana Długosza pod tym samym tytułem, zlokalizowana jest na północno-wschodniej ścianie Buczynowej Strażnicy. Oferuje 5 wyciągów zróżnicowanego wspinania, po których czeka nas jeszcze przejście ok. 300 metrów łatwego terenu do Przełączki nad Dolinką Buczynową. Komin "odkurzył" początkiem sezonu Kuba Radziejowski, po którego przejściu droga trafiła na listę moich najbliższych zimowych celów. Pod koniec stycznia, korzystając z wyjątkowo korzystnych warunków śniegowych, postanawiamy w 4-osobowym składzie dołączyć do „Klubu Pokutników”.

Birkenmajer wariant, Pośrednia Grań

12/01/2020Tagi: Tatry WysokieDolina Małej Zimnej WodyPośrednia GrańWspinanie górskie zima

Logiczna i ciekawa linia prowadząca depresjami około 600-metrowej południowo-wschodniej ściany jednego z najładniejszych tatrzańskich szczytów. Większość drogi prowadzi żlebem i łatwymi odcinkami trawno-śnieżnymi, stąd dobrze się na nią wybrać przy sprzyjających warunkach – dość nietypowo akurat takowe nastały początkiem stycznia. Warto dodatkowo wybrać wariant startowy lodospadem opadającym ze żlebu (Siklawą), na którym spotkamy trudności do WI4. Nam niestety z powodu wysokiej temperatury to się nie udało – lód był za słaby i lała się po nim woda, dlatego też rozpoczęliśmy drogę oryginalnie, po lewej stronie.

Čary, Pośredni Kieżmarski Strażnik

06/01/2020Tagi: Tatry WysokieDolina KieżmarskaPośredni Kieżmarski StrażnikWspinanie górskie zima

Po wczorajszym opadzie śniegu możliwości działania są ograniczone, wybieramy się więc do Doliny Kieżmarskiej, gdzie wspinać można się właściwie w każdych warunkach. W Schronisku nad Zielonym Stawem po analizie sytuacji wybieramy jedną z wielu możliwości i ruszamy pod Pośredniego Strażnika by zrobić drogę będącą swoistym wariantem prostującym do drogi Orłowskiego.