21/11/2021Tagi: AlpyPaklenica - ChorwacjaDebeli KukWspinanie górskie latoWspinanie górskie lato

Slovenski, Debeli Kuk

Wycena: VII-   Wycena uzupełniająca: 6a+   Asekuracja: S2   Długość [m]: 280   Wyciągi: 7   Czas [h]: 3   Wystawa: S   Ocena: 8/10   Komentarz:

Trzeci i ostatni dzień weekendowego pobytu w Paklenicy – cel główny (Klin) zrealizowany, przed podróżą powrotną namawiam jednak Anię by mimo zmęczenia dała się wyciągnąć na coś ładnego w pobliżu parkingu. Żal byłoby nie wykorzystać pięknej pogody, wiedząc że to ostatni letni górski wspin w tym roku! Proponuję jeden z lokalnych klasyków, przystępną (6a+) ale oferującą dość sporo wspinania (ok. 280 metrów) Drogę Słoweńską na Debeli Kuk. Ponieważ robiłem ją już trzy lata wcześniej (RELACJA), obiecuję szybkie przejście i przyjemne doznania – co nie do końca się sprawdza z powodu deficytu mocy i nieznośnego bólu stóp 😉. Zapominając o niedogodnościach - droga to tutejsza pozycja obowiązkowa, a jeżeli ktoś lubuje się w zacięciach - będzie zachwycony.

Ponieważ ostatnim razem nie opisywałem poszczególnych wyciągów, zaległości nadrabiam tutaj. Pod Slovenski (PIPS) podchodzimy z parkingu w kilka minut – kierujemy się na widoczną południową ścianę Debeli Kuk i skręcamy ku jej podstawie, gdzie namierzamy tabliczkę z nazwą drogi. Pierwszy wyciąg (IV+, 60 metrów) prowadzi wielką płytą – wspinamy się wzdłuż nielicznych spitów z dwoma dość czujnymi jak na 4a miejscami i po wyjściu w łatwy teren podchodzimy wysoko pod głęboko wcięty komin. Kolejny wyciąg (ok. 30 m.) słynie ze swojego niebanalnego charakteru -  gdy robiłem go trzy lata byliśmy w szoku, że w przewodniku wyceniony jest na 5c, w nowej edycji ma już 6a+ (VII- w Bergsteigen) i jest to zdecydowanie bliższe prawdy 😊. Obicie jest dobre, trzeba się jednak wykazać techniką i umiejętnym odnajdywaniem chwytów i stopni. Idąca na drugiego partnerka, podobnie jak wszyscy odwiedzający to miejsce po raz pierwszy jest w lekkim szoku i ułatwia sobie przejście za pomocą ekspresów. Po wyjściu z trudności już łatwiejszym terenem docieramy do stanowiska.

Trzeci odcinek (V+, ok. 40 m.) zaczynamy przyjemną płytką i wspinamy się skośnie w prawo i skręcamy do kominka, w którym po kilku metrach znajdziemy stanowisko – stąd do końca drogi czeka nas długi ciąg zacięć. Czwarty wyciąg w oryginalnym topo opisany był jako kluczowy (6a+), w porównaniu do słynnego kominka dostaje jednak VI+/VII-, choć ma zupełnie inny, dużo bardziej siłowy charakter. Zaczynamy łatwym zacięciem, które wyżej staje dęba i przedzielone jest dwoma przewieszeniami – pierwsze z nich jest mniejsze i bardziej przystępne, na drugim czekają już dalekie sięgnięcia i niebanalne ustawienia. Warto rozważyć stanowisko pośrednie przed wejściem w trudności – kiedyś tak zrobiłem i było dużo łatwiej, walka z liną na wyjściu z trudności na 40 metrze kosztowała mnie tym razem sporo sił.

Na piątym wyciągu (V+, ok. 30 m.) startujemy zacięciem wprost do góry, po czym kierujemy się w prawo do stanowiska w nyży. Na starcie kolejnego odcinka (VI, ok. 40 m.) czeka nas ciekawy bulder, po przejściu którego dostajemy się do kolejnego zacięcia po lewej stronie. Idziemy do góry, mijamy przewieszenie lewą stroną i po wdrapaniu się na półkę skręcamy skośnie w prawo do stanowiska. Ostatni wyciąg (VI+, 40 m.) zaczyna się bardzo fajnym dilfrem – po przejściu tego krótkiego odcinka czeka nas już łatwiejsze wspinanie po płytach i wyjście z zagruzowanego tarasu na szczyt. Zadowoleni ze zrobienia drogi, a jeszcze bardziej chyba ze ściągnięcia butów podziwiamy widoki na Anićę Kuk z jednej i zatokę z drugiej, po czym szykujemy się do powrotu pod ścianę. Jedna opcja zakłada zjazd do ścieżki zejściowej po drugiej stronie, nie zabierając jednak butów zjeżdżamy ścianą – linią drogi BWSC (5 zjazdów, szczegóły na topo Bergsteigen). Zgarniamy towarzyszy i ruszamy w dziewięciogodzinną podróż powrotną, podczas której w głowie układają się plany na kolejną wizytę w Paklenicy 😊.

PS. Inne polecane, popularne drogi na Debeli Kuk to m.in. Zgrešeni (5b, 120m.), Diagonalka (6a+, 260m.), Senza Pieta (6b+, 250m.) Big Wall Speed Climbing/BWSC (6c+, 280m.), Drugi program (7b, 250m.). Klasyki na ścianie Anića Kuk wypisałem TUTAJStup TUTAJ, Veliki Čuk TUTAJ.